نشست رسانه ای استاندار یزدو پرسش هايي كه پاسخ آنها نا تمام ماند!!!

رضا سلطان زاده

مدير مسئول آیینه یزد


یزدفردا "هفته گذشته جلسه مطبوعاتي استاندار با حضور مديران مسئول رسانه‌ها و خبرنگاران و نمايندگان آنها در يزد تشكيل گرديد در آن جلسه كه بيشتر از 2 ساعت ونيم ادامه يافت، مدير ارشد اجرايي يزد درباره پيشرفتها و برنامه‌هاي انجام شده و درصد پيشرفت مصوبات سفر مقام معظم رهبري و هيات دولت به يزد مطالبي بيان داشت كه بخش هايي از آن در ستون«يزد در آيينه» در صفحه3 اين شماره درج گرديده است ضمناً در آن مجمع فرصت درخواست ارائه توضيحاتي در موارد مطرح شده از قبيل اشتغال، صنعت، مسكن مهر، و اجرايي شدن مصوبات 2 نوبت سفر هيات دولت و مقايسه طرح‌هاي مهم اجرا نشده با ديگر طرح‌هاي تصويبي و اجرا شده فراهم نشد.

استاندار به پرسش‌هاي نگارنده به شرح زير پاسخ داد كه نظر خوانندگان را به اين گفتگو جلب مي‌نمايد:

اگر كمك مادي استانداري به مطبوعات استان بر اساس آيين نامه معيني صورت مي‌گيرد بايد اشاره كرد مبلغي كه طي 4-3 سال اخير از طريق استانداري تحت عناوين گوناگون به خبرنگاران و مديران مسئول مطبوعات پرداخت گرديده بسيار ناچيز و در واقع «ثمن بخس» بوده است.

اما اگر وجوهي كه در اختيار استانداري قرار مي‌گيرد تا به دلخواه به هر مدير مسئولي پرداخت كنند تقاضا دارد از اين لحظه به بعد به هيچ وجه از اين گونه كمك‌ها به آيينه يزد تعلق نگيرد- (توضيح اينكه چند روز قبل بعد از ورود وزير مسكن و شهرسازي به يزد عده‌اي از خبرنگاران به جز خبرنگاران صدا و سيما را به جلسه راه نداده بودند.اين امر اعتراض بعضي از نمايندگان خبرگزاري‌هاي مستقر در استان را به دنبال داشت در پي اين موضوع مشاور استاندار و مديركل روابط عمومي استانداري طي بيانيه‌اي بعضي از خبرنگاران را غيرحرفه‌اي قلمداد نموده و با منت گذاشتن از كمك مادي و معنوي استانداري به خبرنگاران و مطبوعات استان اظهاراتي نموده از جمله تهديد به افشاگري و پيگيري قانوني نموده بود.)-

فلاح زاده در پاسخ به اين پرسش گفت:

درخواست سلطان زاده اين است كه اگر از جانب استانداري مساعدتي به مطبوعات و رسانه‌هاي استان مي‌شود از روي عدالت و مساوات باشد و خطاب به دو نفر از حاضران در جلسه گفت: اگر پولي در اختيار استانداري هست عادلانه توزيع كنيد دفعه قبل هم سعي كرديم اين كار را بكنيم و در آينده هم اگر موردي بود انجام مي‌دهيم.

آقاي استاندار! يكي از كاركنان اداري يكي از شهرستانهاي استان نامه‌اي با عنوان«آقاي احمدي نژاد رييس جمهور اسلامي ايران» نوشته است. اگر ضمائمي با نامه نبود شايد مطالب مندرج در آن را كسي باور نمي‌كرد. لذا اجازه بدهيد چند خط نامه را براي شما بخوانم.مخاطب رييس جمهور است.

«شما را به خدا كجاي دين و قرآن اجازه مي‌دهد در اوج ساعت اداري رييس‌ها و كارمندان ادارات را به زور و تهديد و توبيخ كتبي به ديدار فرماندار ببرند. امسال عملاً در هفته دولت ادارات نيمه تعطيل بود و كل ساعات اداري مسئولين از ترس با 30 الي 40 ماشين دولتي از اين سر شهرستان به آن سر شهرستان سرگردان يك كلنگ زني و افتتاح بودند. شما را به خدا رفع حوائج مردم محروم و ارباب رجوع كه از فاصله‌هاي 150 كيلومتري روستاهاي هم جوار مي‌آمدند مهمتراست يا بازديد از يك غسالخانه / روكش آسفالت يا يك كارگاه قاليبافي، جالب تر از همه دعوت اجباري از كل كارمندان براي گوش دادن به سخنراني‌هاي فرماندار. ....... قبل از خطبه‌هاي نمازجمعه هفته دولت بود كه تك تك اسامي حاضرين را عامل ستاد يادداشت مي‌كرد و فيلم هم مي‌گرفتند بندة بدبخت در حاليكه پدر پيرم در بستر بيماري افتاده بود مجبور بودم شركت كنم.»

ضمناً نامه مورخ سوم شهريور ماه 1388 با امضاي معاون فرماندار مبني بر ارسال اسامي مديران غايب در جلسات به استاندار تقديم شد. متن آن نامه نيز به شرح زير است: سلام عليكم؛ با احترام و ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيدان والامقام رجايي و باهنر به پيوست ليست مديران محترم غائب در برنامه ديدار با فرماندار محترم و امام جمعه معزز و برنامه‌هاي افتتاح طرح زونبندي شبكه توزيع آب ارسال مي‌گردد شايسته است علت عدم حضور خود در برنامه‌هاي مذكور را كتباً در اسرع وقت اعلام نماييد.ضمناً پيرو مكاتبات قبلي، حضور به موقع مديران محترم در كليه برنامه‌هاي ستاد و نيز شركت كاركنان محترم ادارات و نهادها در مراسم اعلام شده در جدول برنامه‌هاي ستاد مورد تاكيد مي‌باشد و ليست غايبين در ديگر برنامه‌ها متعاقباً ارسال مي‌گردد خاطر نشان مي‌گردد اعزام نماينده فقط در شرايط خاص و منوط به هماهنگي قبلي با مسئول ستاد است. امضاء..............

مداركي كه همان موقع به استاندار تحويل گرديد نشانگر اين معني است كه تنها ديدار با امام جمعه مطرح نبوده بلكه كليه كاركنان و مديران غائب در تمام جلسات هفته بزرگداشت دولت كه بر اساس نامه‌هاي ارسالي از صبح تا شب برنامه ريزي شده بود مورد سوال قرار گرفته اند.

خلاصه پاسخ فلاح زاده به اين پرسش اين گونه بود:

نكته دوم بحث ديدار با فرماندار، نامه اش را ديدم در سي سال گذشته در هفته دولت، دولت‌ها مي‌رفتند خدمت امام (ره) خدمت مقام معظم رهبري، در استان‌ها هم نماينده محترم ولي فقيه ولي در شهرستان‌ها با امام جمعه ديدار داشتند اما نكته‌اي كه همه كارمندان بيايند من نمي‌دانم آيا آن مكاني كه بوده گنجايش داشته يا نداشته؟

اگر در طول سال كارمندان روزهاي كاري را فعاليت بكنند يك روز اشكالي ندارد بروند يك توصيه اخلاقي بشنوند.

براي تكريم ارباب رجوع و پايين آمدن فساد اداري كه خواه ناخواه داريم حالا نمي‌گوييم افزايش پيدا كرده، كاهش پيدا كرده، اما خواه ناخواه در همه اقشار جامعه مشكلاتي وجود دارد از زمان حضرت امير(ع)بوده زمان پيامبر(ص) هم بوده حضرت امير هم حد جاري مي‌كردند در هر صورت بد نيست هراز گاه مدتي كلاس‌هاي اخلاق اسلامي، آداب اسلامي و همچنين آداب معاشرت و تكريم ارباب رجوع داشته باشيم حالا واقعاً اگر براي اين انگيزه بوده خوب است اما اگر براي مجلس پر كن باشد بله من قبول ندارم بايد بررسي كنيم.

آقاي استاندار! در مدت 2 سال و چندماه كه در اين سمت انجام وظيفه نموده ايد چندبار به سفر خارج رفته ايد؟

همراهان شما چند نفر و چه كساني بوده اند؟

هزينه‌اي كه از بيت المال براي اين سفرها پرداخت شده چقدر بوده است؟

نتيجه سفرها را اعلام فرماييد.

در پاسخ به اين سئوال استاندار مفصلاً در مورد سفر استانداران به خارج و نحوه دعوت از آنها و سفرهاي خود مطالبي بيان داشت و تنها در يك مورد اظهار داشت در يكي از اين سفرها 1500000 تومان بابت كرايه و پانصد هزار تومان براي هزينه سفر ايشان پرداخت گرديده و به بقيه موارد مذكور پاسخ روشني داده نشد.

چند تذكر و پيشنهاد:

الف–معمولاً سقف مدت جلسات قبلاً مشخص گردد بطور مثال هر مدير مسئول يا خبرنگاري يك تا چند سئوال مطرح نمايد استاندار يا يكي از معاونان پاسخ دهند اگر فرصتي باقي ماند پرسش‌هاي جديد مطرح شود. مناسب است گزارش‌ها يا احياناً مطالب و مواردي كه به صورت سخنراني در اين نشست‌ها بيان مي‌گردد قبلاً تدوين و تكثير و در اختيار حاضران قرار گيرد تا بنا به نوع نشريه و تخصص، هر يك از مديران مسئول و خبرنگاران، بخش هايي از نسخه و جزوه ارائه شده را مورد استفاده قرار دهند. و از وقت جلسه هم بهينه استفاده شود.

ب- به بعضي از مديران شاغل در استانداري تذكر داده شود هيچ يك از آنان در هر مقام اداري كه قرار گرفته‌اند حق ندارند به مديرمسئولي بگويند چه مطلبي در نشريه درج گردد يا چرا فلان مطلب در آن چاپ شده است؟

گرچه مدير مسئول هفته نامه آيينه يزد برادرانه و دوستانه تذكر، نصيحت، انتقاد را پذيرا مي‌باشد و معتقد است برادر مسلمان بايد عيوب بردارش را بازگو كند، اما همگان بايد بدانيم رسيدگي به مطالب روزنامه‌ها و نشريات و پرسش در اين موارد بر عهده مقامات مسئولي مي‌باشد كه قانون آنها را بدين مسئوليت منصوب كرده است.

ج-نكته قابل ذكر اينكه معمولاً در جلساتي كه ساعت‌ها به طول مي‌انجامد ممكن است، يك يا چند نفر از حاضران اعم از پير و جوان، در هر لباس و مقامي لازم باشد براي چند دقيقه جلسه را ترك كنند جلوگيري از بيرون رفتن برخي از حضار به ويژه از سوي بالاترين مقامي كه جلسه را اداره مي‌كند خوشايند نيست.

د-بهتر است در جلسات مطبوعاتي افرادي كه با خبرنگاران مصاحبه مي‌كنند اگر بخواهند خبري پخش و منتشر نشود، آن را مطرح نكنند وگرنه بيان اين جمله كه فلان مطلب را درج نكنيد آن هم در جلسه‌اي كه تعداد قابل توجهي افراد حضور دارند ضبط صوت‌ها روشن است نمي‌تواند مانع درج و نشر گفته‌ها و بيانات باشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا